Råd och hjälp – att hjälpa sig själv

Vi har redan beskrivit några av de myndigheter och organisationer som kan erbjuda dig som nyanländ, eller relativt nyanländ, råd och hjälp för att du ska få en bra start på din vistelse i Sverige. Dock handlar det mycket om dig som person och vad du gör för att själv försäkra en bra början som nyanländ. Som vi skrivit tidigare, var nyfiken! Våga fråga och ta till dig av de möjligheter till råd och hjälp som finns tillgängligt för dig. Att komma till ett nytt land är spännande och ger potentiellt helt nya möjligheter än vad du tidigare haft.

Se därför till att ta tillvara på möjligheten och ge dig själv en bra nystart. Hur denna nystart ser ut varierar från person till person, men börja gärna med att undersöka det utbud av utbildningar som finns där du bor. Det erbjuds en mängd av kurser genom de iranska och persiska föreningar som finns i Sverige. Dessa genomförs som regel i samarbete med en eller flera organisationer, som exempelvis ABF i Göteborg. Här kan du lära dig det du saknar inom en mängd olika områden (matematik, musik, kemi m.m.), men framförallt kan du få en bra grund genom att lära dig det svenska språket. Självklart ska du också behålla kontakten med ditt ursprung och av den anledningen finns dessutom kurser i farsi och andra språk.

Det handlar egentligen om att komma över en viss tröskel; att komma till ett nytt land kan kännas både lite skrämmande och pirrigt, men efter ett tag släpper detta i takt med att du börjar förstå hur samhället fungerar. Som alltid gäller det att ge nya saker och situationer tid att sjunka in och inte känna sig stressad. Ta gärna hjälp av både infödda svenskar och landsmän – och kom ihåg att det inte finns några dumma frågor.