Parsian IF

Parsian IF är en förening som verkligen startat på förekommen anledning; helt enkelt fanns det ett behov av en iransk idrottsförening, enligt grundarna till klubben. De som tog initiativet till att starta Parian IF är två bröder, som uppmärksammade att det fanns en mängd olika idrottsföreningar med utländsk prägel men ingen persisk förening. Med anledning av detta gjorde de slag i saken och bildade klubben. Tanken är att alla ska kunna vara med, inte enbart personer med iranskt ursprung. En målsättning finns också att fördelningen killar och tjejer ska bli 50/50 till skillnad mot dagens 70/30 som nu gäller i Stockholms förorter.

Klubben arrangerar så kallad Drive-in fotboll i Akalla skola på helgerna, där vem som helst som är nyfiken på att spela fotboll kan få prova denna sport. Vid dessa tillfällen kommer människor från en rad olika länder och kulturer och eventet är riktat till ungdomar mellan 13 och 17 år. Här uppmuntras särskilt tjejer att delta. Ingen utesluts och alla är där helt enkelt för att det är roligt att spela fotboll. Namnet på klubben, Parsian, kommer förresten från ordet pars – som betyder persier.

Eftersom Sverige är ett land där det bor människor från en rad olika länder är det viktigt att de olika kulturarven tas om hand på diverse sätt. För att få människor att mötas och framför allt för att undvika konflikter, är klubbar som Parsian oerhört viktiga. Ett nyckelbegrepp här är att välkomna alla, oavsett etnicitet, och att genom lagsport bygga upp en känsla för samarbete – utan några som helst gränser eller begränsningar. Oavsett ursprung är människan en social varelse som trivs bäst i samarbete med andra och genom att känna tillhörighet underlättas integration och man kan på ett effektivt sätt undvika onödiga konfrontationer och missförstånd. Med andra ord behövs fler föreningar av det här slaget!