Möte mellan kulturer

Den som kommer till Sverige från en annan kultur har lite att både vänja sig vid och lära sig. Förutom att stå ut med ett ganska kallt klimat tar det tid att förstå sig på nordbor och de seder och bruk som finns här, om man inte är van eller har någon bekant som kan hjälpa till. Av den anledningen är det alltid en bra idé att bygga en bekantskapskrets så snart man har möjlighet när man kommer till ett nytt land. Lär gärna känna både landsmän och svenskar som du kan bolla idéer med och där du kan få hjälp med olika saker och diverse funderingar som du kan tänkas ha.

Frågor har man nämligen alltid som nyanländ, det är inget konstigt i detta. Kulturella skillnader finns alltid i olika former och det tar sig inte sällan uttryck i “annorlunda” lagar och regler. De olika persiska och iranska föreningar som finns i landet kan hjälpa till på en rad olika sätt när det uppstår frågetecken. Det kan exempelvis gälla lagar och förordningar, byråkrati, jobb, bostäder och annat som kan kännas krångligt för den som inte är insatt. Föreningarna har också samarbeten med flertalet andra organisationer som har fast förankring i svenskt näringsliv och myndighet. Detta är en ovärderlig resurs att nyttja.

Genom föreningarna kan man också lättare få ett grepp om den svenska kulturen, genom att delta både i kurser och olika event som anordnas. Samtidigt hålls kurser som tillåter personer med persiskt ursprung att hålla kontakten med sin egen kultur och sina landsmän. Här anordnas också särskilda fester som uppmärksammar persiskt högtider och där du kan träffa likasinnade för en trevlig kväll. Tillsammans kan ni dela erfarenheter och tips gällande allt mellan himmel och jord och som underlättar vardagen. Ta absolut del av de möjligheter som bjuds där du bor!